Dėl atnaujintų Bendrųjų programų švietimo bendruomenei netrūko iššūkių, kurie paskatino priimti kūrybiškus sprendimus. Stengdamiesi sukurti kokybišką skaitmeninį turinį pasitelkiame didelę specialistų komandą ir skiriame daug laiko bei energijos ieškodami tinkamiausių objektų, iliustracijų, vaizdo ir garso įrašų. Kviečiame skaityti ir susipažinti su „EDUKA klasės“ skaitmeninio turinio rengimo komanda, kurios pastangomis ir gimsta skaitmeninis vadovėlių turinys!
„Kurdami skaitmeninį turinį pirmiausia galvojame apie mokytoją. Siekiame, kad „EDUKA klasė“ būtų skaitmeninė aplinka, kurioje mokytojas rastų visą pamokai vesti reikalingą medžiagą. Šiam tikslui pasiekti būtinas visos komandos įsitraukimas. Komandą sudaro įvairių sričių specialistai: autoriai, recenzentai, maketuotojai, redaktoriai, turinio skaitmenintojos, įgarsintoja ir projektų vadovės.
Vienas pirmųjų ir įdomesnių etapų – kiekvieno mokomojo dalyko turinio autorių komandos formavimas. Siekiame, kad turinį kurtų mokytojai praktikai, kurie geriausiai žino, kokio turinio jiems reikia. Daugumą mokytojų labiausiai motyvuoja prisijungti prie komandos tai, kad jie turi galimybę kurti turinį, kuriuo galės naudotis praktiškai. Turime ir tokių autorių, kurie skaitmeninį turinį kuria daugiau negu dešimt metų. Šie autoriai kažkada pasiryžo kurti EMA užduotis, o dabar kuria „EDUKA klasės“ skaitmeninį turinį“, – teigia Edukacinių sprendimų skyriaus vadovė Rita Mikelionytė.
Prie skaitmeninio turinio kūrybos proceso dirba gausi komanda: 115 autorių, 44 recenzentai, 8 maketuotojai, 4 redaktoriai. Taip pat vidinė „EDUKA klasės“ komanda – 4 projektų vadovės, turinio skaitmenintoja ir autorinių teisių specialistė.
Šiais mokslo metais skaitmeniniu turiniu papildėme 23 vadovėlių komplektus, jiems sukūrėme 8734 objektus (prezentacijas, infografikus, vaizdo ir garso įrašus, užduotis, „Geogebra“ objektus ir kt.), 873 greitųjų ir 396 diferencijuotų užduočių rinkinius (iš viso apie 7060 užduočių).
Jurinta Kropė – skaitmeninio turinio projektų vadovė. Ji kuruoja gamtos mokslų, fizikos, chemijos mokomųjų dalykų ir pradinių klasių projektus. Dirbdama su „EDUKA klasės“ skaitmeniniu turiniu Jurinta džiaugiasi prisidėdama prie inovatyvios mokymosi aplinkos kūrimo.
Vaida Ambrasaitė kuruoja pagrindinio ir vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros skaitmeninius projektus. Vaida savo kelią švietimo lauke pradėjo nuo mokytojos darbo, todėl gerai supranta mokytojų ir mokinių poreikius. Kaip pati sako, jos tikslas – suteikti lietuvių kalbos ir literatūros projektų komandai visas galimybes kurti tokį skaitmeninį turinį, kuris atlieptų visų poreikius ir būtų naudingas švietimo bendruomenei.
Guoda Bružaitė – skaitmeninio turinio projektų vadovė. Šiuo metu ji kuruoja geografijos ir pradinių klasių projektus, ketina prisidėti ir prie biologijos bei gamtos mokslų projektų. „Dar visai neseniai, karantino laikotarpiu, teko naktimis kurti įtraukiantį skaitmeninį turinį savo pačios mokiniams, o šiandien galiu prisidėti prie bendro tikslo – padėti mokytojams vesti įdomias, mokinių smalsumą žadinančias pamokas“, – sako Guoda Bružaitė.
Karolina Macytė kuruoja matematikos, istorijos ir geografijos projektus. Šiuolaikinės pamokos daugelis jau neįsivaizduoja be skaitmeninių išteklių naudojimo, todėl Karolina sako, kad labai džiaugiasi galėdama prisidėti prie kokybiško skaitmeninio edukacinio turinio kūrimo. „Didžiuojuosi skaitmeninio turinio autorių ir visos komandos kūrybiškumu, kurių rankose popierinis vadovėlis tarsi atgyja įgaudamas mokinius įtraukiančias ir aktualias formas“, – teigia Karolina Macytė.
Kurdami istorijos skaitmeninį turinį susiduriame su šaltinių atrankos klausimu: muziejuose, archyvuose ir kitose įstaigose saugomi vaizdai ar vaizdo įrašai yra didelė dalis turinio. Archyvuose atrasta medžiaga taip pat padeda kurti skaitmenines užduotis, kurias mokiniams skiriate atlikti vėliau arba drauge sprendžiate klasėje.
„Kuriame su šių dienų aktualijomis susijusį turinį. Pavyzdžiui, prie istorijos vadovėlio 5 klasei (s. „Horizontai“) galima rasti užduotį, kurioje gretinamas Stepono Dariaus ir Stasio Girėno skrydis per Atlantą su keliautojo Aurimo Valujevičiaus, 2023 metais irkline valtimi perplaukusio Atlantą, kelione“, – atskleidžia skaitmeninio turinio projektų vadovė Karolina Macytė.
Matematikos vadovėlių skaitmeninis turinys yra išskirtinis, nes jame rasite ne tik prezentacijų, infografikų ar vaizdo bei garso įrašų, bet ir „GeoGebra“ objektų, kurie matematinius procesus atvaizduoja trimatėje erdvėje.
„Mano nuomone, vieni įdomiausių skaitmeninių objektų yra „GeoGebra“ užduotys, kurių galima rasti prie 5–11 klasių matematikos vadovėlių. Šios užduotys kviečia mokinius tyrinėti ir mokytis matematikos per vizualizacijas, 3D modelius, animacijas, kviečia lavinti įgūdžius atliekant interaktyvias praktines užduotis. Girdėjome, kad „GeoGebra“ užduotis mokytojai vadina „gyvosiomis“ užduotimis“, – mintimis dalijasi skaitmeninio turinio projektų vadovė Karolina Macytė.
Lietuvių kalbos ir literatūros vadovėlius papildome įvairiais garso įrašais. Jų išties gausu. Kuriami skaitmeniniai objektai, pavyzdžiui, garso įrašai, atlieka ne tik tekstų įgarsinimo funkciją, bet ir padeda įgyvendinti kontekstinio ugdymo idėją.
„Garso įrašai tampa neatsiejama mokymosi dalimi, suteikiančia galimybę kurti įvairias kasdienes situacijas, pavyzdžiui, radijo reklamas ar dialogus. Turėdami garso įrašus galime perteikti autentišką kalbą ir kontekstą. Klausymas, kaip viena iš keturių kalbinės veiklos rūšių, tampa svarbiu aspektu lavinant mokinių kalbinius įgūdžius, o garso įrašai, teikdami autentiškų kalbinių pavyzdžių, tampa priemone holistiniam kalbinio ugdymo mokymui. Tad garso įrašų naudojimas lavinant mokinių kalbinius įgūdžius tampa integraliu vadovėlio turtinimo procesu, kuris įgalina veiksmingą ir įvairiapusišką mokymosi patirtį“, – pasakoja skaitmeninio turinio projektų vadovė Vaida Ambrasaitė.
„Įdomu ir tai, kad prie literatūros vadovėlio galima rasti užduotį, kurioje prašoma ją atlikti remiantis poeto Pauliaus Norvilo eilėraščiu, kuris dar nebuvo niekur publikuotas. Taip mokiniams suteikiama unikali galimybė būti pirmuoju eilėraščio skaitytoju!“ – papildo Edukacinių sprendimų skyriaus vadovė Rita Mikelionytė.
Gamtos mokslų ir biologijos vadovėlių skaitmeninis turinys – puiki priemonė siekiantiems sudominti mokinius. Šie vadovėliai paįvairinti vaizdo įrašais, kuriuose galima išvysti tai, ko kasdieniame gyvenime dažniausiai net nepamatysime.
„Vienas didžiausių gamtos mokslų ir biologijos skaitmeninio turinio privalumų – vaizdo įrašai, kuriuose galima stebėti plakančią širdį, arterijomis varinėjamą kraują, gyvūnų ir augalų pasaulį ir dar daugiau! Šie vaizdo įrašai mokiniams atveria galimybę per pamoką stebėti ir geriau suprasti tai, kas plika akimi žmogui yra nematoma, arba tai, su kuo kasdienybėje dažnai nesusiduriame.
Svarbu paminėti, kad tarp daugybės gamtos mokslų ir fizikos skaitmeninių objektų galima aptikti ir tokių, kurie sukurti naudojantis dirbtiniu intelektu. Vienas iš gamtos mokslų ir fizikos skaitmeninio turinio autorių yra puikiai įvaldęs dirbtinio intelekto įrankį, todėl nuolat nustebina vaizdais, sukurtais padedant dirbtiniam intelektui“, – teigia skaitmeninio turinio projektų vadovė Jurinta Kropė.
Skaitmeninis geografijos vadovėlių turinys padeda mokinius sudominti Žemėje vykstančiais procesais, nes daugumą mokomojo turinio yra sudėtinga vaizdžiai papasakoti, o mokiniams – įsivaizduoti.
„Pavyzdžiui, skaitmeninio turinio vaizdo įrašuose galima stebėti alpinistus, kopiančius į aukščiausią pasaulio viršukalnę – Džomolungmą, arba vos per pusę minutės pamatyti, kaip per milijardus metų keitėsi Žemė“, – mintimis dalijasi skaitmeninio turinio projektų vadovė Guoda Bružaitė.
Pradinėms klasėms skirtas skaitmeninis turinys apima gamtos mokslus, visuomeninį ugdymą, lietuvių kalbą ir literatūrą, matematiką. Kurdami visų šių mokomųjų dalykų skaitmeninį turinį siekiame, kad jis būtų aktualus, šiuolaikiškas, artimas ir suprantamas pradinukams.
Pradinių klasių skaitmeninis turinys išsiskiria atvaizdų, vaizdo ir garso įrašų gausa. Dalis skaitmeninių objektų leidžia pamatyti, kaip tikrovėje veikia vadovėlyje ir užduotyse aprašyti dalykai. Pavyzdžiui, mokiniai gali susipažinti, kaip žmonėms padeda apmokyti terapiniai šunys arba pamatyti, kokiuose namuose žmonės gyveno senovėje, kaip paukščio lizde maitinami jaunikliai.
Vaizdo ir garso įrašai palengvina pirmokui sudėtingą lietuvių kalbos ir matematikos mokymąsi. Vadovėliuose gausu vaizdo įrašų, kuriuose mokoma, kaip rašyti skaičius ar raides. Be to, yra tokių įrašų, kuriuose nesudėtinga ir mokiniui supranta kalba aiškinami matematiniai veiksmai. Na, o prie lietuvių kalbos ir literatūros skaitmeninio turinio galima rasti garso įrašų, kuriuose įgarsinti žodžiai, sakiniai ar tekstai padeda mokytis lietuvių kalbos.
Kviečiame pasitelkti naujausias šiuolaikiško mokymo(si) galimybes ugdymo procese!